عوارض استمنا در مردان و استشها در زنان چیست؟ (مهم)

سؤال:

عوارض استمنا در مردان و استشها در زنان چیست؟

  جواب:

 

قبل از خواندن پاسخ به چند نکته زیر توجه کنید.

برخی از پسرها فکر می کنند که استمناء کرده اند اما در واقع استمنا نکرده اند

 استمنا این است که مرد یا پسر با خود عملی انجام دهد که باعث خروج منی بشود.

 اما برخی فکر می کنند همین که کمی مثلا با دست، آلت خودشان را تحریک کنند استمنا است این تصور غلط است و حتی فکر می کنند مایعی که احتمالا در این زمان از آنها خارج می شود منی است. باید دانست به هر نوع تحریک و لذت جنسی، استمنا  نمی گویند همان طور که به هر نوع مایعی که در هنگام لذت جنسی خارج می شود منی گفته نمی شود در استمنا حتما باید مایعی که از مرد یا پسر خارج می شود با جهش باشد

بنابراین اگر مرد یا پسری با کمی تحریک کردن خود مایعی بدون جهش از او خارج شود استمنا نکرده است به این مایع،مَذی گفته می شود و پاک است این مایع معمولا شفاف است (مانند سفیده تخم مرغ خام)

البته باید دانست در هر صورت اینکه یک مرد یا پسر، خودش را تحریک کند(چه استمنا باشد چه نباشد) کار حرامی انجام داده و گناه است.

برخی از زنها و دخترها فکر می کنند که اسشتهاء کرده اند در حالیکه استشها نکرده اند

در زنان و دختران زمانی می گویند اسشتها صورت گرفته که با خود، کاری کند که به اوج لذت جنسی برسد در این زمان مایعی که از او خارج می شود منی نامیده می شود منی در زنان و دختران بر خلاف مردان و پسران ، همراه با جهش نیست

بنابر این اگر دختر یا زنی، خود را تحریک کند وحتی مایعی از او خارج شود اما به اوج لذت جنسی نرسد نه استشها صورت گرفته است و نه مایعی که از او خارج شده نجس و منی می باشد

البته باید دانست در هر صورت اینکه یک زن یا دختر، خودش را تحریک کند(چه استشها باشد چه نباشد) کار حرامی انجام داده و گناه است.

 

********************************

جواب: در مورد عمل استمناء (در مردان) و استشهاء (در زنان) بايد توجه داشت كه اين عمل در هر صورت حرام و از گناهان بزرگ است و تنها راه ارضاي مشروع غريزه جنسي براى فرد فقط از طريق ازدواج و نزديكى با همسر شرعي خود می‌باشد.

 

الف) ضررهاي جسماني:

1. تحريك زياد هيپوتالاموس و در نتيجه تحريك افراطي غدد جنسي كه سبب پركاري نامتناسب آنها ميشود، بلوغ زودرس را بدنبال دارد كه شما از عواقب نامطلوب بلوغ زودرس ناآگاه نيستيد.

2. كاهش و تخليه مكرر قواي جسماني و روحي حاصل از عمل خود ارضايي به ضعف عمومي بدن و بالاخره پيري زودرس ميانجامد.

3. به علت افزايش جريان خون در اعضاي تناسلي، مغز و مراكز حساس ديگر مكرراً دچار كاهش نسبي خون ميشوند، همچنين تخليههاي مكرر عصبي و عدم ارضاي روحي در دراز مدت موجب ضعف عصبي و عوارض روحي ميگردد.

4. ضعف بينايي و بياشتهايي و در صورت افراط، ضعف استخواني و ناراحتيهاي مفصلي از عوارض خودارضايي است. همچنين در مراحل افراطي و يا در برخي شرايط خاص مزاجي اين عارضه به ضعف عصبي و لرزش دست و گاه به فلج بعضي از اعضا منجر ميشود و ممكن است سبب فلج تمام اعضاي بدن نيز بشود.

5. ضعف جنسي و انزال زودرس از ديگر عوارض است و بعد از ازدواج فرد را دچار مشكل ارتباطي خواهد كرد.

6. بيتحركي، تحليل رفتن قواي جسماني، آسيبپذيري در برابر بيماريها، بيماريهاي مقاربتي، عقيم شدن و ناتواني در توليد مثل، از بين رفتن شفافيت چشم، از بين رفتن نورانيت و بشّاشيت چهره و... همگي از عوارض جسمي خود ارضايي هستند.

 

ب) ضررهاي روحي و رواني:

1. ركود فكري و اختلالهاي متعدد رواني از قبيل افسردگي و اضطراب.

2. فرد از نظر فكري، نوعي توجّه نسبتاً مداوم به موضوعات جنسي پيدا ميكند كه اين فكر از تفكر آزاد و تمركز جلوگيري مينمايد.

3. ضعف حافظه، حواسپرتي و ناتواني در تمركز فكري، منزوي شدن و گوشهگيري، پرخاشگري و بداخلاقي هم از عوارض خودارضاييهستند.

4. از بين رفتن خلاقيتها و تواناييها، سركوب شدن استعدادها.

5. بيذوقي، بينشاطي.

6. يأس از زندگي و نااميدي نسبت به آينده.

7. هوسباز و بيبند بار شدن و اعتياد به ارضاي جنسي نامشروع.

8. بياحساسي و بيتفاوتي، كمرويي.

9. بيعلاقگي نسبت به امور معنوي و از بين رفتن صفاي دل.

10. احساس گناه، ضعف اراده، عدم اعتماد به نفس و صدها عارضه خطرناك ديگر.

 

ج) ضررهاي اجتماعي:

1. بيآبرويي.

2. مشكلات خانوادگي.

3. انزواي اجتماعي.

4. مشكل در دوستيابي.

5. طرد شدن در جامعه.

6. از بين رفتن عشق و محبت نسبت به ديگران.

7. مشكلاتي در ازدواج از قبيل:

        ـ دير ازدواج كردن.

        ـ بيميلي به همسر.

        ـ ناتواني در مقاربت صحيح و ارضاي جنسي خود و همسر.

        ـ سرد بودن كانون خانواده.

        ـ طلاق.

        ـ ناتواني در برابر مشكلات پس از ازدواج.

        ـ بزهكاري.

        ـ از بين رفتن عزّت و پاكدامني.

        ـ از بين رفتن شرف.

        ـ بيغيرتي.

8. انحطاط و انحراف فكري و عملي خود و به انحراف كشاندن ديگران بخصوص نسل جوان جامعه.

9. ايجاد خطرات اجتماعي براي خانواده خود و نواميس ديگران و خطرها و ضررهاي ديگري كه فعلاً جاي ذكر آن نيست.

 

******************************************************************************

مطلبی که ذهن خیلی ها را درگیر خود کرده است!

برخی از دوستان عزیز می گویند فلان پزشک گفته است «استمناء هیچ ضرری ندارد و از نظر پزشکی عارضه ای برای آن یافت نشده است.»

در جواب این عزیزان باید گفت:

اولا: بر فرض که علم پزشکی هنوز برای خود ارضایی عوارضی پیدا نکرده باشد اما این دلیل بر این نیست که هیچ عارضه ای ندارد! به عبارت دیگر طبق ادعای این افراد، علم جدید نمی گوید «خودارضایی، عارضه ای ندارد» بلکه می گوید «هنوز عارضه ای برای آن یافت نشده است» بسیاری از احکام اسلام هست که تا مدتها علم پزشکی در مورد آن شک داشته است اما با گذر زمان، به حقانیت آن پی برده است. جالب است که بدانید خود دانشمندان علم پزشکی هیچگاه ادعا نمی کنند که آنچه می گویند کامل است بلکه می گویند آنچه تا کنون به آن دست یافته ایم را می گوییم فلذا ممکن است در تحقیقات بعدی به نتیجه ای بر خلاف نتیجه ی فعلی برسیم!

ثانیا: جزء قطعیات علم پزشکی است که اگر کسی به صورت افراطی خود ارضایی کند حتما دچار عوارض جبران ناپذیری می شود

متاسفانه بسیاری از افراد در ابتدا با خود می گویند: «درست است که اگر کسی خیلی زیاد دچار خود ارضایی شود برایش عوارض دارد اما من این کار را زیاد انجام نخواهم داد بلکه فقط بعضی اوقات برای تخلیه فشار جنسی انجام می دهم پس استمنا برای من ضرری ایجاد نمی کند و جای نگرانی نیست!»

اما باید به این دوستان گفت که بر فرض، اگر کم انجام دادن استمنا ضرر نداشته باشد آیا کسی می تواند تضمین کند  بعد از مدتی دچار افراط در خود ارضایی نشود؟!

آیا فکر نمی کنید که شما هم کم کم و به صورت ناخواسته معتاد به این کار شده و بعد از گذشت چند سال ناگهان ببینید که شما هم جزء افرادی شده اید که به صورت افراطی استمنا می کنید؟!!

اگر از کسانی که دچار زیاده روی در استمنا شده اند بپرسید که «آیا شما در ابتدا می خواستید به این وضع دچار بشوید؟» قطعا جواب آنها این خواهد بود که «نه! ما در ابتدا تصمیم قطعی داشتیم که فقط بعضی اوقات آنهم به صورت تفریحی این کار را انجام دهیم اما بعد از چند سال ناگهان دیدیم کار از کار گذشته است!!»

به عنوان مثال می توان اعتیاد به استمنا را به اعتیاد به مواد مخدر تشبیه کرد اگر شما از یکی از افرادی که شدیدا دچار اعتیاد به مواد شده بپرسید او هم قطعا خواهد گفت در ابتدا فقط می خواسته به صورت تفریحی از مواد استفاده کند ولی کم کم و بدون اینکه خودش بفهمد میزان موادش زیاد شده و بالاخره بعد از چند سال دچار این مشکل شده است

آری در ابتدای کار شما می گویید هر ماه فقط یک بار استمنا می کنید بعد از چند وقت، می بینید که هر ماه دو بار استمنا می کنید!!! بعد از گذشت چند وقت دیگرمی بینید هفته ای سه بار استمنا می کنید و ...  در آخر متوجه می شوید که شما اعتیاد شدید و زیاد به استمنا پیدا کرده اید!!!

در یک کلام، استمنا حتی به صورت کم، مانند لبه پرتگاهی است که خیلی از افراد نتوانسته اند خود را نگه دارند و بعد از مدتی به درون آن سقوط کرده و به صورت یک اعتیاد روزانه برای آنها در آمده است!! بهترین راه حل آن است که لبه این پرتگاه نایستیم و استمنا را حتی به صورت کم انجام ندهیم!!

 

*************************************

د) راه درمان خود ارضایی

نکته بسیار مهم

مطلبی که بسیاری از مبتلایان به خود ارضایی مطرح می کنند این است که: «ما بارها تصمیم گرفته ایم که  این کار را به صورت کــامل ترک کنیم ولی هر بار که این تصمیم را می گیریم مدت کوتاهی نمی گذرد که دوباره به سراغ خودارضایی می رویم و روز از نو روزی از نو!!! ما چکار کنیم که در ترک کردن موفق بشویم؟»

باید در جواب این عزیزان گفت علت اصلی این مشکل آن است که این افراد می خواهند کاری را که مدتها به آن عادت داشته اند را یکباره ترک کنند به همین دلیل هم شکست می خورند!  یک معتاد به مواد مخدر را در نظر بگیرید که یکباره می خواهد اعتیادش را ترک کند قطعا چنین شخصی نمی تواند چنین کاری را بکند! و بعد از چند هفته دوباره به مواد مخدر باز می گردد و شاید حتی بدتر از قبل هم بشود!

اما اگر همین معتاد، میزان استفاده از مواد را آرام آرام کم کند بالاخره بعد از مدتی آن  را ترک می کند و به لطف خدا موفق می شود

بنابراین نکته بسیار مهم این است که کسانی که تمایل به ترک خودارضایی دارند نباید تصمیم بگیرند که یکباره به صورت کامل این عمل را ترک کنند بلکه باید به صورت تدریجی این کار صورت بگیرد به عنوان مثال اگر کسی چند سال است که هفته ای دوبار استمنا می کند باید تصمیم بگیرد که تا دو ماه آینده به جای هفته ای دو استمنا یک استمنا انجام دهد

بعد از این که این دو ماه را طی کرد تصمیم بگیرد که در دو ماه بعدی به جای هفته ای یک استمنا، هر دو هفته یک استمنا انجام دهد

و بعد از گذشت این دو ماه دوباره تصمیم بگیرد به جای دو هفته یکبار، سه هقته یکبار استمنا کند  و به همین ترتیب آرام آرام دفعات استمنا را آنقدر کم کند تا به لطف خداوند روزی برسد که به صورت کامل ترک کند.

البته علاوه بر دستور بالا که بسیار مهم بود باید به موارد زیر نیز توجه کرد

1. سعي كنيد در مكانهاي خلوت و تنها نمانيد و به عبارت ديگر جداً از تنهايي اجتناب نمائيد كه تنهايي خود يك عامل مهم براي تحريك به عمل خودارضايي و زمينهساز ارتكاب اين عمل است باز هم تكرار ميكنم تنها نمانيد، تنها نمانيد و... و تنها نمانيد.

2. از همراهي و رفت و آمد با كساني كه به اين عمل زشت عادت كردهاند ـ تا زماني كه خود بر اين عادت مسلّط نشدهايد ـ اجتناب كنيد البتّه منظورم انزواي اجتماعي نيست بلكه جايگزين افراد صالح به جاي افراد بيمار و معتاد به عمل خودارضايي است.

3. افكار جنسي را كه به ذهنتان خطور ميكند بلافاصله با ذكر خدا و معاد و... از ذهن خود دور نمائيد.

4. اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و بطور كلي با كارهاي مثبت مثل گلكاري در باغچه، كمك به اهل خانواده و... پُر كنيد.

5. براي تخليه انرژي زائد بدن به طور منظم و زياد ورزش كنيد.

6. هيچگاه در حمام كاملاً عريان نشويد.

7. هيچگاه بدن خود را به صورت برهنه در آينه نگاه نكنيد.

8. در غير موارد ضروري از نگاه كردن به اندام جنسي پرهيز كنيد.

9. براي نظافت موهاي بدن هرگز از تيغ و صابون استفاده ننموده و زود به زود به ازاله موهاي بدن نپردازيد بلكه از داروي نظافت بهداشتي (نوره) استفاده كنيد.

10. از نگاه كردن به مواضع جنسي و برجستگيهاي بدن ديگران (حتي از روي لباس) پرهيز نمائيد.

11. از نگاه كردن به فيلمهايي كه تحريك جنسي ايجاد ميكند اجتناب كنيد.

12. به هنگام خواب سعي كنيد شكم شما بيش از حد معمول پُر نباشد.

13. قبل از خواب حتماً مثانه خود را تخليه نماييد.

14. از نوشيدن افراطي آب و مايعات پرهيز كنيد (بخصوص شبها قبل از خواب).

15. هرگز به رو نخوابيد كه اين خود يكي از تحريككنندههاي خطرناك است.

16. به بدي گناه و عواقب آن توجّه كنيد.

17. مطالعه و توجّه به ضررهاي جسماني، روحي و اجتماعي خودارضايي لازم است.

18. ايمان مذهبي و نيروي اراده خود را تقويت نمائيد و سعي كنيد با خودسازي هواي نفس خويش را كنترل نمائيد.

19. در مجالس مذهبي و مراسم دعاي توسل و... زياد شركت كنيد.

20. قرآن زياد بخوانيد و در معاني آيات آن تدّبر و تفكر نمائيد.

 

************************************

نكات مهمّ:

الف) اگر وقت ازدواج شما رسيده است و امكانات فراهم است اقدام كنيد.

ب) به پيشرفت كار خود توجّه جدي داشته باشيد و هر تعداد از دفعات خودارضايي شما كه كم ميشود آنرا در دفتري بصورت رمزي (كه كسي متوجه نشود) يادداشت نمائيد و مرتباً به اين پيشرفتها و يادداشتها مراجعه كرده و آنها را مرور و بازخواني كنيد.

ج) هنگام تحريكات جنسي يا به ذهن آمده افكار جنسي خود را تنبيه كنيد و يكي از بهترين راههاي تنبيه بدني اين است كه:

«يك عدد كش لاستيكي نازك همانند آنچه كه دور بستههاي پول مياندازند به مچ دست خود داشته باشيد( اين كش تا زماني كه بر عادت خود غلبه ميكنيد بطور مخفي يا غيرمخفي بر مچ شما باشد) و هرگاه ميل به عادت خودارضايي پيدا كرديد آن را تا حد امكان بكشيد و رها كنيد كه دست شما دچار درد و ناراحتي بشود و آنقدر اين كار را تكرار كنيد كه نفس شما را از ارتكاب عمل برحذر دارد و رها سازد. ولي معمولاً با يكبار كشيدن و رها كردن شما منصرف خواهيد شد.»

 احكام استمناء(خود ارضايي):

 

آیت الله بهجت:  

1943. اگر استمناء نكردن كسى كه شهوت او را گرفته است، باعث شود كه او فعل حرامى ـ مانند زنا و يا لواط كه حدّ هم دارند ـ مرتكب شود، در اين صورت آيا استمناء كردن جايز مى شود؟

ج. تمام اين كارها به مراتب حرام است و واجب است ازدواج دايم يا موقت كند.
                                           

 آیت الله سیستانی:  

 سؤال: حكم شرعى استمناء چيست ؟ آيا كفاره دارد؟
          
پاسخ: حرام و گناه کبیره است،ولى كفاره ندارد وحكم آن اين است كه بايد براى نماز ومانند آن غسل نمايد وواجب است كه توبه نمايد واز اين كار دست بردارد.
     
      
سؤال: گناه استمنا چگونه بخشيده مى شود ؟ و چگونه مى توان از آن خوددارى کرد ؟
           
پاسخ: با توبه بخشيده مى شود و با اراده و همت مى توان از آن جلوگيرى کرد . 

سؤال: كسانى كه قادر به ازدواج دائم و موقت نيستند آيا مى توانند به استمناء ارضاء كنند ؟
           
پاسخ: استمناء حرام و گناه است . و تنها راه مشروع براى ارضاى غريزه ازدواج است .
                      

 آیت الله وحید خراسانی:   

سوال 281 : حکم استمناء برای خانمها چست؟ 
ج-در حرمت استمناء فرقی بین زن و مرد نمی باشد.


سوال 282 : آیا بازی کردن و ملاعبه در صورتی که منی بیرون نیاید و قصد استمناء هم نداشته باشد، جایز است؟ 
ج-در فرض مذکور ملاعبه شخص با خودش اگر به قصد تحریک شهوت باشد بنابر احتیاط واجب ترک شود. 

سوال 283 : جوانی هستم که مبتلا به خود ارضائی شده ام، چه راهی برای درمان خود ارضائی پیشنهاد می شود؟ 
ج-اينكه شما گرفتار اين مفسده شده ايد ، قابل حل است .چون يك خصوصيت بسيار مهم ومفيد و ارزشمند هنوز در شما باقي است ،وآن اينكه شما عمل بد خود را بد مي بينيد ، واي بحال كساني كه عمل بد خود را خوب مي بينند (زيّن له سوء عمله). شما بااين خصوصيت مي توانيد گذشته را جبران كنيد ، ودر آينده يك شخصيت مفيد باشيد. پيشنهادات كلي: 1 - سعي كنيد نماز خود را اول وقت بخوانيد . 2- بعد از نماز صبح دعاي عهد را كه آخر مفاتيح است بخوانيد ،وتوسل به صاحب خود ولي عصر عليه‌السلام داشته باشيد . 3- اول صبح پنج مرتبه آية الكرسي را بخوانيد . نسبت به خود ار ضايي: 1. با پزشك مشورت كنيد . 2. ورزش بيشتر بنماييد . 3. خود را به خواندن داستان انبياء و بزرگان مشغول كنيد . 4. در صورتی که توانایی جسمی داشته باشید روزه مستحبی بگیرید. 5. از مطالعه و فکر و هرچه که موجب تحریک شهوت می شود دوری کنید. 6. از معاشرت با اشخاص آلوده اجتناب نموده و با دوستان متدین همنشینی و رفاقت داشته باشید. 7. در مجالس دینی و مذهبی و مجالس اهل بیت علیهم السلام شرکت کنید. 8. سعي كنيد وقت اضافه اي براي شما باقي نماند. 9. بعد از خستگی کامل به رختخواب بروید. 10. وسائل و مقدمات ازدواج خود را فراهم آورید، خداوند به شما کمک خواهد فرمود
.                      

 آیت الله مکارم شیرازی:                       

 س- متاسفانه دچار عادت استمنا میباشم واحساس گناه نیز می کنم، چون گناه دارد ولی نمی توانم بر آن فائق شوم واز طرفی روان پزشک میگوید این حکم دیگر قدیمی شده این برای آن زمانی بود که مردها زود ازدواج می کردند و مشکل زن گرفتن نبود پس الان که امکان زن گرفتن وآمیزش نیست مناسب نیز هست واصلا بد نیست وضرری ندارد چون این عمل دقیقا مثل آمیزش جنسی است حتی اگر فرد در آمیزش طبیعی دارای مشکل شد این عمل را مفید وبا عث رشد می داند که از لحاظ علمی نیز ثابت شده است به نظر شما حکم شرعی در این مورد چیست؟ 
ج- استمناء طبق آیات قرآن و روایات معصومین و حکم عقل حرام و از گناهان کبیره است و عوارض نامطلوبی در دنیا و در جهان آخرت دارد. شرح این مطلب و راه های مبارزه با آن را در کتاب مشکلات جنسی جوانان نوشته ایم.

برای دانلود کتاب کلیک کنید.

 

سخن آخر:

بیاید اینکار رو انجام ندیم و اینقد قلب امام زمان رو نشکنیم و اذیتش نکنیم. حداقل اگه کمکی به تعجیل ظهور نمیکنیم با گناهامون به تاخیرش نندازیم!

یا علی.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: احکام و دین ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:خودارضایی,استمنا,گناه کبیره,احكام استمنا,راه درمان خودارضایی,عوارض استمنا, | 8:59 | نویسنده : محمد وکیلی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • ایران دانلود سنتر